ΕΕ: Ενισχυμένη η προστασία του καταναλωτή από τις 28-5-2022!

Για να ψωνίζουμε με μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας και να ξέρουμε τι μας γίνεται, όταν συναλλασσόμαστε με άλλους μέσω διαδικτυακής εμπορικής πλατφόρμας (marketplace)… παραθέτω συνοπτικά το νέο ενισχυμένο καθεστώς προστασίας του καταναλωτή, που έχει τεθεί σε ισχύ στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά από τις 28-5-2022, σύμφωνα με το οποίο:

  • Είναι διαφανείς οι συναλλαγές μου στους ηλεκτρονικούς χώρους αγορών;
    • Από ποιον ψωνίζω; Θα καταδεικνύεται ξεκάθαρα αν ο πωλητής είναι επαγγελματίας ή κάποιος άλλος καταναλωτής. Αυτό είναι σημαντικό, γιατί το ευρωπαϊκό νομικό καθεστώς προστασίας του καταναλωτή χωρεί εφαρμογής μόνο όταν ψωνίζω από επαγγελματία!
    • Ποιος είναι ο υπεύθυνος παράδοσης κι επιστροφών του προϊόντος; Ο ίδιος ο πωλητής ή ο ηλεκτρονικός χώρος αγοράς (marketplace);
  • Προστατεύομαι ισότιμα ως καταναλωτής – χρήστης «δωρεάν» ψηφιακών υπηρεσιών που περιλαμβάνουν επεξεργασία των προσωπικών μου δεδομένων;
    • Οι πάροχοι υποχρεούνται να παρέχουν πληροφορίες για τους ίδιους και τα χαρακτηριστικά της υπηρεσίας τους.
    • Οι χρήστες έχουν δικαίωμα απόσυρσης εντός 14 ημερών από την έναρξη της χρήση της.
  • Έχω κλείσει όντως το «καλύτερο deal» και είναι πραγματική η πτώση της τιμής προσφοράς;
    • Για κάθε ισχυρισμό μειωμένης τιμής ο πωλητής οφείλει να λαμβάνει ως τιμή αναφοράς την χαμηλότερη τιμή τουλάχιστον των τελευταίων 30 ημερών.
  • Αγοράζω σε δίκαιη τιμή απευθείας από το διοργανωτή μίας εκδήλωσης το εισιτήριό μου;
    • Απαγορεύεται στους εμπόρους να επαναπωλούν εισιτήρια που έχουν αγοραστεί μαζικά χρησιμοποιώντας online bots.
  • Αποζημιώνομαι δίκαια σε περίπτωση βλάβης μου από άδικες εμπορικές πρακτικές;
    • Ο καταναλωτής έχει δικαίωμα αποζημίωσης, τερματισμού του συμβολαίου και λοιπούς τρόπους αποκατάστασης της ζημίας που υπέστη.
  • Είναι αρκετά αυστηρές οι ποινές που επιβάλλονται στις διασυνοριακές παραβάσεις που προκαλούν εκτεταμένη ζημία σε πλήθος καταναλωτών;
    • Επιβάλλονται πρόστιμα ύψους έως του 4% του τζίρου του πωλητή ή έως των 2 εκατομμυρίων ευρώ, αν δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες για το ύψος του τζίρου.
  • Είναι όντως ίδια αυτά τα προϊόντα που αγοράζω ή απλώς μοιάζουν μεταξύ τους;
    • Προϊόντα που πωλούνται σε πανομοιότυπες ή όμοιες συσκευασίες έχουν μερικές φορές διαφορετική σύνθεση ή χαρακτηριστικά από ένα κράτος-μέλος σε άλλο.
    • Ενισχυμένες εξουσίες για τις αρχές ώστε να σταματούν τις πρακτικές που παραπλανούν τους καταναλωτές στο να πιστεύουν ότι αγοράζουν το ίδιο προϊόν, ενώ στην πραγματικότητα αυτό δεν συμβαίνει.
  • Τι ακριβώς εννοώ με τον όρο «κορυφαία αποτελέσματα αναζήτησης»; Ποια εκ των 2 πρακτικών κατάταξης των προσφορών εφαρμόζεται στην πράξη;
    • Αξιολόγηση ανάλογα με την τιμή και την απόσταση παράδοσης;

Ή

  • Πληρωμένη διαφήμιση;
  • Οι πλατφόρμες αναζήτησης αποτελεσμάτων υποχρεούνται:
    • Να ενημερώνουν τους καταναλωτές για το πώς ακριβώς κατατάσσονται οι προσφορές στα αποτελέσματα αναζήτησης.
    • Να εντοπίζουν τις πληρωμένες διαφημίσεις.
  • Πώς διασφαλίζεται η διαφάνεια στην προσωποποιημένη τιμολόγηση και στις αυτοματοποιημένα διαμορφούμενες τιμές;
    • Ο πωλητής μπορεί να αλλάξει την τιμή της προσφοράς του για συγκεκριμένους καταναλωτές βασιζόμενος σε αλγόριθμους και αξιολόγηση της συμπεριφοράς του καταναλωτή.
    • Οι καταναλωτές θα ενημερώνονται κάθε φορά, ώστε να λαμβάνουν γνώση του ρίσκου πως η ζητούμενη τιμή αυξήθηκε.
  • Μήπως οι κριτικές που διαβάζω είναι «πολύ καλές για να είναι αληθινές»;
    • Απαγορεύεται η χειραγώγηση ή η δημοσίευση ψεύτικων αξιολογήσεων ή συστάσεων, συμπεριλαμβανομένων και όσων γίνονται μέσω τρίτου.
    • Καθίσταται υποχρεωτική η ενημέρωση για μέτρα που λαμβάνονται για να διασφαλιστεί ότι οι κριτικές είναι αληθινές (για παράδειγμα, μόνο οι καταναλωτές που πραγματικά αγόρασαν το προϊόν μπορούν να αναρτούν τέτοιες).

Πηγή

European Commission, “New consumer rights – What benefits will I get?”, Factsheet of May 2022, Publication Office of the European Union – European Union 2022, DS-07-22-394-EN-N – ISBN: 978-92-76-53176-0 – doi:10.2838/403604, factsheet_on_benefit_consumers_en.pdf (consumersforum.it)

ΣΑΠΦΩ Χ. ΣΑΚΚΗ

Πείτε μας τη γνώμη σας
1Τέλειο0Καλό0Αστείο0Wow0Λυπηρό0Κακό

0 Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.