Η ζωή στα social media και η άλλη…

Όλοι λίγο πολύ διαθέτουμε τουλάχιστον έναν προσωπικό λογαριασμό σε δημοφιλές μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Τον χρησιμοποιούμε ανελλιπώς για να διατηρούμε επαφή με τους φίλους, τους «φίλους», τους “haters” και τους πελάτες αναδεικνύοντας ενδιαφέροντα κατά τη γνώμη μας στιγμιότυπα τόσο από την προσωπική ζωή, όσο και από την επαγγελματική μας ενασχόληση.

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας η αλήθεια είναι ότι το παρακάναμε με τη χρήση τους κατά γενική ομολογία. Στο γεγονός βέβαια αυτό συνέβαλε καθοριστικά και η επιβεβλημένη πλην αναγκαία κοινωνική αποστασιοποίηση, που δεν μας επέτρεπε να «τα πούμε από κοντά». Για αυτό όμως υπάρχουν πάντα και τα τηλεφωνήματα αλλά και η δυνατότητα υψηλής ποιότητας βιντεοκλήσεων με τη συνδρομή της διαρκώς εξελισσόμενης τεχνολογίας, θα επισημάνω, που προσφέρουν ακόμη μεγαλύτερη αμεσότητα, ιδιωτικότητα και την πλέον ρεαλιστική αίσθηση πως βρισκόμαστε «μαζί».

“Stay tuned…” και λοιπές κλισέ «χαριτωμένες» εκφράσεις χρησιμοποιούμε παράλληλα για να σχολιάσουμε και να συνοδεύσουμε τις αναρτήσεις μας, γιατί:

  • Άλλοτε θέλουμε να αποκτήσουμε δημοσιότητα διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον όλων των ανθρώπων που είτε αλληλεπιδρούν μαζί μας, είτε απλά μας «διαβάζουν».
  • Άλλοτε κάνουμε εξαιρετικά στοχευμένες αναρτήσεις για να διεξάγουμε μία έρευνα που μας ενδιαφέρει, π.χ. στα πλαίσια ενός κοινωνικού πειράματος.
  • Άλλοτε απλά για να «κόψουμε αντιδράσεις» και να εξάγουμε ασφαλή ή και λιγότερο ασφαλή συμπεράσματα για οποιοδήποτε θέμα κι αντικείμενο μέσα από τη σχετική ψηφιακή αλληλεπίδραση. κ.ο.κ.

Χιλιάδες και ποικίλοι λοιπόν οι λόγοι σκοπιμότητας πίσω από κάθε ανάρτησή μας.

Συλλογιζόμουν κατ’ επέκταση επ’ αυτού ότι, για όποιον λόγο κι αν αναρτούμε κάθε post, τι ακριβώς αναρτούμε ως περιεχόμενο;

  • Την προσωπική μας αλήθεια για κάτι ευχάριστο ή δυσάρεστο που συμβαίνει στη ζωή μας;
  • Μιμούμαστε απλά κάτι που μας άρεσε πάρα πολύ;
  • Αυτό που θέλουν ή νομίζουμε τέλος πάντων πως θέλουν να διαβάσουν οι άλλοι;
  • Ένα κοινωνικό ή διαφημιστικό μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε προς το κοινό;
  • Μία απλή ανακοίνωση γενικότερου ή ειδικότερου ενδιαφέροντος; Κλπ.

Τι επιτρέπεται ν’ αναρτούμε; Τι μπορούμε; Τι όχι; Τι «φιλτράρεται»; Φροντίζοντας καταρχάς να μην προσβάλουμε πρόσωπα και πράγματα όλα είναι σχετικά κι εξαρτώνται πάντα αφενός από τον σκοπό που εξυπηρετούμε με την εκάστοτε ανάρτησή μας κι αφετέρου από το προσωπικό μας γνωστικό και ψυχολογικό υπόβαθρο. Επίσης υπάρχει συγκεκριμένος, ευρέως διαδεδομένος μηχανισμός εντοπισμού fake news, που «κατεβάζει» τα σχετικά post αποτρέποντας έτσι κατά το δυνατόν την εσκεμμένη παραπληροφόρηση των χρηστών των social media.

Πόση ελευθερία έκφρασης μας προσφέρουν τελικά αυτά τα love to hate μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Μήπως «ζούμε» κάπως επιφανειακά μέσα από αυτά; Μήπως ως οδυνηρό επακόλουθο αυτού έχουμε χάσει πλέον την αίσθηση, την αντίληψη, την ικανότητα διαχωρισμού της πραγματικότητας από τη φαντασία… ξεχνώντας να ζούμε αληθινά; Ποια είναι η πραγματική ζωή που ζούμε; Αυτή που παρουσιάζουμε στα social media ή η άλλη;

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΕΤΣΑΣ

Πείτε μας τη γνώμη σας
3Τέλειο0Καλό0Αστείο0Wow0Λυπηρό0Κακό

0 Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.