Μια γνώμη για την τηλεκπαίδευση

Εν αναμονή της επανέναρξης της σχολικής χρονιάς στη σκιά της συνεχιζόμενης πανδημίας και της γενικότερης αβεβαιότητας, η τηλεκπαίδευση “επανέρχεται” στο τραπέζι. Χωρίς να εξεταστεί η χρησιμότητά της σε ιδιάζουσες συνθήκες όπως αυτή που βιώνουμε εσχάτως, είναι χρήσιμο νομίζω να παραθέσουμε κάποια πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, χωρίς φυσικά να ανακαλύπτουμε την Αμερική.

Αρχικά, η τηλεκπαίδευση ξεκίνησε ως ένα μέσο πρόσβασης στην εκπαίδευση για παιδιά που βρίσκονταν σε απομακρυσμένες και συχνά αποκλεισμένες περιοχές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Φινλανδία. Αρχικά λοιπόν, η τηλεκπαίδευση επιτρέπει στο παιδί να νιώθει πιο άνετα καθώς βρίσκεται στον χώρο του. Ταυτόχρονα, υπάρχει η δυνατότητα ενός πιο ευέλικτου ωραρίου. Η χρήση της τεχνολογίας σαφώς και μπορεί να αποτελέσει σύμμαχο στην εκπαιδευτική διαδικασία.  Αξίζει να σημειωθεί, ότι πλέον παιδιά που για τον οποιονδήποτε λόγο δεν μπορούν να παρευρεθούν στο σχολείο, μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα, συνδεδεμένα με την τάξη τους. Η εκπαίδευση εξ αποστάσεως μπορεί ενδεχομένως να περιορίσει ή και να εξαλείψει αρνητικές πτυχές του σχολείου, όπως το bullying, τουλάχιστον αυτό που ασκείται στο σχολικό πλαίσιο.

Από την άλλη πλευρά, είναι δεδομένο πως ενώ το κόστος είναι σαφώς μικρότερο  από την φυσική παρουσία, θα επηρεαστούν σαφώς όχι μόνο οι καθηγητές αλλά και όσοι βρίσκονται γύρω από τα σχολεία. Δεν είναι σε κίνδυνο με άλλα λόγια μόνο οι θέσεις εργασίας καθηγητών, αλλά και οδηγών λεωφορείων ή ταξί οι οποίοι μεταφέρουν τα παιδιά από και προς το σχολείο. Φυσικά υπάρχουν κι άλλοι που απειλούνται. Προσωπικά θεωρώ πως η κοινωνικοποίηση εντός του σχολείου δεν μπορεί να αντικατασταθεί, και αυτό είναι ίσως το μεγαλύτερο μειονέκτημα  της τηλεκπαίδευσης.  Σε τέτοια θέματα, ένα πλεονέκτημα μπορεί κάλλιστα να μετατραπεί σε μειονέκτημα και αντίστροφα. Όπως μπορεί η εκπαιδευτική διαδικασία να ενισχυθεί, μπορεί εξίσου να “εκτροχιαστεί”. Η παραμονή στο σπίτι, οι περισσότερες δυνατότητες και η ουσιαστική απουσία του δασκάλου ενδεχομένως να λειτουργήσει επιβλαβώς. Ο βασικός σκοπός άλλωστε παραμένει η μόρφωση. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι στην τηλεκπαίδευση ο δάσκαλος αντικαθίσταται από τον γονιό. Με ότι αυτό συνεπάγεται. Τέλος, η εκπαίδευση εξ αποστάσεως απαλλάσσει κατά τη γνώμη μου το κράτος από την υποχρέωση για δημόσια, δωρεάν παιδεία. Ένα αγαθό- αν ισχυριστούμε ότι το έχουμε ακόμα- το οποίο μόνο όταν το χάσουμε θα καταλάβουμε την αξία και τη σημασία του.

Σε κάθε περίπλοκο θέμα, η απόλυτη και εύκολη απόφαση είναι μάλλον λανθασμένη. Η επιλογή ενός μόνο δρόμου επίσης. Θεωρώ πως όπως σε πάρα πολλά πράγματα, ένα είδος μεσότητας είναι η  καλύτερη λύση. Σίγουρα ωστόσο, απαιτείται νηφαλιότητα και προσεκτική αξιολόγηση όλων των παραμέτρων, με γνώμονα πάντα την ποιοτικότερη κατά το δυνατό παρεχόμενη μόρφωση.

Πείτε μας τη γνώμη σας
3Τέλειο0Καλό0Αστείο0Wow0Λυπηρό0Κακό

0 Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.