John Mullins – 6 νοοτροπίες για επιτυχημένους επιχειρηματίες

Μερικές φορές χρειάζεται να υπερκεράσετε απαγορευτικούς κανόνες, ώστε να καινοτομήσετε επιχειρηματικά. Ο καθηγητής επιχειρηματικότητας John Mullins μοιράζεται έξι αντισυμβατικές νοοτροπίες για επιχειρηματίες που θέλουν να σκέφτονται στρατηγικά, να διαχειρίζονται στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και να αλλάξουν τον κόσμο.

Για τις ανάγκες της ομιλίας του χρησιμοποιεί παραδείγματα εταιρειών παγκοσμίου φήμης για να μας αναλύσει ποιες επιχειρηματικές νοοτροπίες τις βοήθησαν όχι απλά να επιβιώσουν, αλλά να εξελιχθούν και να μετασχηματιστούν.

Συνοπτικά μας λέει ότι:

«Υπάρχουν αυτοί που αποκαλώ αντισυμβατικούς τρόπους σκέψης των επιχειρηματιών. Θέλω λοιπόν να σας μιλήσω για αυτούς σήμερα.

Εντάξει, πάμε. Έξι αντισυμβατικές νοοτροπίες που σπάνε τους κανόνες που μπορούν να βοηθήσουν οποιονδήποτε, ίσως εσάς, να αλλάξει τον κόσμο.

Γιατί τους αποκαλώ αντισυμβατικούς;  Γιατί αυτές οι έξι νοοτροπίες έρχονται σε αντίθεση με τις βέλτιστες πρακτικές, όπως τις κατονομάζουμε, που ακολουθούνται σε μεγάλες εταιρείες σήμερα κι αντιμετωπίζουν πολλά από αυτά που διδάσκουμε σχετικά με τη στρατηγική, το μάρκετινγκ, την ανάλυση επενδυτικού κινδύνου κι άλλα πολλά.

Τώρα μπορεί να πείτε «John, τι ακριβώς εννοείς με τον όρο «νοοτροπία;» Σωστά; Λοιπόν είναι όλα εκείνα τα πράγματα, η συμπεριφορά, οι συνήθειες, οι σκέψεις, η διανοητική αντίδραση που προκαθορίζουν την ανταπόκριση που έχουμε, όταν έρχεται μία επιχειρηματική ευκαιρία στο δρόμο μας.

Θέλω λοιπόν να σας πω για αυτές τις έξι νοοτροπίες και την πρώτη την αποκαλώ «Ναι, μπορούμε». Aυτό που υποτίθεται ότι πρέπει να κάνουμε σε μια εταιρεία, είναι να καταλάβουμε σε τι είμαστε πραγματικά καλοί — τις ονομάζουμε βασικές δεξιότητες (core competencies) — και πρέπει να χτίσουμε πάνω σε αυτές, να επενδύσουμε, να τις καλλιεργήσουμε. Aν όμως έρθει κάποιος και μας πει “Μπορείς να κάνεις κάτι διαφορετικό πέρα από αυτό;” τι θα πούμε; «Όχι, λυπάμαι, δεν το κάνουμε αυτό εδώ»;! Τουναντίον. «Ναι, θα μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό, παρόλο που δεν γνωρίζουμε τίποτα για αυτό, αλλά θα το καταφέρουμε». Θα πρέπει να αναβιώνουμε οποιαδήποτε επιχείρηση σκεπτόμενοι ότι, όταν ένας πελάτης θέλει κάτι καινούργιο που πιθανώς να βρίσκεται εκτός των βασικών μας δυνατοτήτων, πρέπει να το μελετάμε πρώτα πολύ σοβαρά και ΝΑ ΑΠΟΔΕΧΟΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΠΡΟΚΛΗΣΗ.

Τη δεύτερη την ονομάζω «πρόβλημα-πρώτα, όχι προϊόν». Κανονικά στις μεγάλες εταιρείες σήμερα όλα έχουν να κάνουν με την εξεύρεση νέων προϊόντων και υπηρεσιών. Αλλά οι επιχειρηματίες δεν πρέπει να εστιάζουν στα προϊόντα. Τουναντίον πρέπει να επικεντρώνονται στα ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΛΥΣΟΥΝ. Ο επιχειρηματίας πρέπει να ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΙ.

Την τρίτη την ονομάζω «σκέψου στενά, όχι ευρεία». Ένας επιχειρηματίας μπορεί να εστιάζει σε ένα πρόβλημα, αλλά έτσι να απευθύνεται σε μία πολύ μικρή αγορά-στόχο. Αλλά μία μεγάλη εταιρεία δεν κυνηγάει μικρές αγορές-στόχους. Θέλει μεγάλες αγορές-στόχους. Σωστά; Γιατί να θέλει να μπλέξει με ολιγομελές καταναλωτικό κοινό; Ωστόσο κορυφαία πολυεθνική παγκοσμίου φήμης ξεκίνησε με προϊόν που κάλυπτε τις ανάγκες μιας πάρα πολύ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗΣ ΜΕΡΙΔΑΣ του καταναλωτικού κοινού.

Την τέταρτη την ονομάζω “Αναζητώ μετρητά και επιπλέω επιχειρηματικά.” Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι για τους επιχειρηματίες τα μετρητά είναι η ψυχή του εγχειρήματός τους. Έτσι άλλη πασίγνωστη εταιρεία διεθνούς εμβέλειας έφτιαξε πρώτα ένα προϊόν πάρα μα πάρα πολύ ΑΚΡΙΒΟ και με τα κέρδη των πωλήσεων αυτού προχώρησε βήμα βήμα στη χρηματοδότηση της κατασκευής όλο και πιο οικονομικότερων προϊόντων ευρύτερης κατανάλωσης.

Την πέμπτη την ονομάζω «Δανείσου, αλλά σε παρακαλώ, μην κλέβεις». Συνήθως διδάσκουμε στους φοιτητές πώς να αναλύουν αν ένα εγχείρημα είναι αποδοτικό. Μελετάτε λοιπόν πόσα πρέπει να επενδύσετε και ποια θα είναι η ταμειακή ροή μακροπρόθεσμα, χρόνο με το χρόνο, σε πέντε χρόνια, σε δέκα, κ.ο.κ. Μετά αναρωτιέστε “Λοιπόν είναι αρκετή η απόδοση αυτής της επένδυσης;” Κι αν το ROI (Return on Investment) είναι αρκετά ικανοποιητικό, τότε προχωράτε. Όμως μία εναλλακτική, αντισυμβατική  επιχειρηματική πρόταση και συμφωνία τύπου “Κοιτάξτε, ΑΝ ΜΑΣ ΔΩΣΕΤΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΦΤΙΑΞΟΥΜΕ ΠΕΝΤΕ ΑΠΟ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΝΑ ΣΑΣ ΑΠΟΔΕΙΞΟΥΜΕ ΟΤΙ ΑΠΟΔΙΔΟΥΝ, ΘΑ ΘΕΛΑΜΕ ΜΙΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΣΤΗΣΟΥΜΕ ΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΣΑΣ ΜΕ ΤΑ ΥΛΙΚΑ ΣΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΟΜΕΝΑ 25 ΧΡΟΝΙΑ»,  έχει γίνει. Κι έτσι δανείστηκαν τα περισσότερα από τα υλικά στοιχεία που χρειάζονταν για το στήσιμο αυτού του είδους επιχείρησης.

Και η έκτη και καθοριστική. Οι επιχειρηματίες και η άδεια για να κάνουν οτιδήποτε είναι σαν το λάδι και το νερό! Αν είσαι επιχειρηματίας, το ξέρεις. Σωστά; Αλλά σε μια μεγάλη εταιρεία σήμερα, αν θέλετε να κάνετε κάτι νέο, κάτι που ίσως είναι λίγο διαφορετικό από το συνηθισμένο, πρέπει πρώτα να το περάσετε από τους δικηγόρους! Επειδή ακριβώς υπάρχουν πολλοί κανονισμοί παντού και δεν θέλετε να κάνετε κάτι που θα οδηγήσει ένα κορυφαίο στέλεχος της εταιρεία στη φυλακή! Επομένως είναι πραγματικά δύσκολο να λάβετε μία θετική απάντηση για να κάνετε κάτι που είναι νέο και καινοτόμο, και χρειάζεται πολύς χρόνος. Ενώ είναι πραγματικά πανεύκολο να ακούσεις ένα «όχι»! Έτσι, οι επιχειρηματίες αναζητούν ΕΥΡΗΜΑΤΙΚΟΥΣ, ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΥΣ ΤΡΟΠΟΥΣ ΓΙΑ ΝΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΤΟΥΣ.

Εντάξει, θα κλείσω με τέσσερις ερωτήσεις για εσάς.

Νούμερο ένα: Ποιες από αυτές τις νοοτροπίες έχετε υιοθετήσει σήμερα — ίσως μία ή δύο από αυτές ήδη;

Νούμερο δύο: Ποια από τις άλλες μπορείτε να μάθετε; Μαθαίνονται αυτές; Νομίζω πως ναι.

Νούμερο τρία: Μπορείτε να τις διδάξετε σε κάποιον με τον οποίο συνεργάζεστε; Κι ο οποίος έχει ενδεχομένως κάποιες προκλήσεις στο μυαλό του, για τις οποίες μπορεί να τον βοηθήσουν αυτές οι νοοτροπίες;

Νούμερο τέσσερα: Υπάρχει κάποια πρόκληση που εσείς αντιμετωπίζετε σήμερα, για την οποία μία από αυτές τις νοοτροπίες ή περισσότερες μαζί θα μπορούσε να σας βοηθήσει να ξεπεράσετε τα εμπόδια που ίσως αντιμετωπίζετε για την υλοποίησή της;»

 

ΣΑΠΦΩ Χ. ΣΑΚΚΗ

 

Πηγή

https://www.ted.com/talks/john_mullins_6_tips_on_being_a_successful_entrepreneur/transcript

Πείτε μας τη γνώμη σας
4Τέλειο0Καλό0Αστείο0Wow0Λυπηρό0Κακό

0 Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.