Κι ενώ εμείς αναρωτιόμαστε πίνοντας τον καφέ μας, γιατί ξαφνικά ακρίβυναν τόσο πολύ τα μεταφορικά, φαίνεται να υπάρχει λογική εξήγηση. Ας ενώσουμε μερικές από τις τελείες που «αχνοφαίνονται»…

Σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν εκτρέψει τα πλοία από την Ερυθρά Θάλασσα από τότε που το κίνημα των Χούτι, που ελέγχει τα περισσότερα από τα κατοικημένα μέρη της Υεμένης, άρχισαν να επιτίθενται σε πλοία, υποστηρίζοντας τους Παλαιστινίους στη Γάζα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Βρετανία απάντησαν με αεροπορικές επιδρομές κατά των Χούτι.

Ο Jan Hoffmann, επικεφαλής του τμήματος εμπορικής επιμελητείας της UNCTAD, είπε ότι τώρα έχουν διαταραχθεί τρεις βασικοί παγκόσμιοι εμπορικοί δρόμοι, συμπεριλαμβανομένων των ροών σιτηρών και λαδιών από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τη Διώρυγα του Παναμά, όπου τα χαμηλά επίπεδα νερού από την ξηρασία επηρέασαν τη ναυτιλία.

Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα αυξάνονται, σημείωσε, επειδή τα πλοία επιλέγουν μεγαλύτερες διαδρομές κι επίσης ταξιδεύουν πιο γρήγορα για να αντισταθμίσουν και να αναπληρώσουν χρονικά τις εναλλακτικές παρακάμψεις από τις αρχικές τους διαδρομές.

Η Διώρυγα του Σουέζ διαχειρίζεται το 12-15% του παγκόσμιου εμπορίου.

Η κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key Bridge στη Βαλτιμόρη είναι το τελευταίο χτύπημα στην παγκόσμια ναυτιλιακή υποδομή, η οποία έχει πληγεί από τις επιθέσεις των Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα και τις κλιματικές συνθήκες στον Παναμά. Το πλοίο «Dali» κατευθυνόταν αρχικά από τη Βαλτιμόρη στο Κολόμπο της Σρι Λάνκα, για λογαριασμό της Maersk, της μεγάλης δανικής εταιρείας ναυτιλίας και εφοδιαστικής. Οι μετοχές της εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων A.P. Moller-Maersk υποχώρησαν κατά 4,6% στις συναλλαγές στο εξωτερικό. Λόγω του κλεισίματος στο λιμάνι της Βαλτιμόρης – ένα από τα πιο πολυσύχναστα στις Η.Π.Α., ειδικά για ξένα φορτία – οι εταιρείες logistics και οι ναυτιλιακές εταιρείες θα χρειαστεί να αναδρομολογήσουν το μεγαλύτερο όγκο παραδόσεων των εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρουν.

Μετά και τις πρόσφατες εξελίξεις ο Ryan Peterson, ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος της πλατφόρμας logistics Flexport, ισχυρίζεται ότι με τη Βαλτιμόρη να διακινεί μέχρι πρότινος περίπου 1,1 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια κατατάσσοντας τη στη 12η θέση στις Η.Π.Α., οποιαδήποτε επίπτωση στις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων και στο κόστος αποστολής από τη διακοπή θα ήταν σημαντική βέβαια, ωστόσο πολύ μικρότερη από τις αυξήσεις που προκλήθηκαν από φορτία που εκτρέπονταν από τη Διώρυγα του Σουέζ λόγω επιθέσεων στα πλοία της Ερυθράς Θάλασσας από την μαχητική ομάδα Χούτι στην Υεμένη.

Επίσης η απρόσμενη διακοπή των εργασιών του λιμανιού της Βαλτιμόρης θα μπορούσε να συμβάλει στη μετατόπιση της κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων στα λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ, η οποία ήταν ήδη σε εξέλιξη τους τελευταίους μήνες λόγω της έλλειψης πρόσβασης των ασιατών ναυλωτών στη διαδρομή του Σουέζ και της μειωμένης χωρητικότητας στη Διώρυγα του Παναμά λόγω των χαμηλών επιπέδων νερού. Πρόσθεσε ότι η πιθανότητα για απεργία των εργαζόμενων στην υπερακτοπλοΐα στην Ανατολική Ακτή κατά τα τέλη Σεπτεμβρίου 2024- δηλαδή στο αποκορύφωμα των εισαγωγών κατά την περίοδο των επικείμενων Χριστουγέννων – έχει επίσης ορισμένους ναυλωτές που εξετάζουν τις αποστολές στη Δυτική Ακτή.

Απ’ ότι φαίνεται τα πράγματα δεν είναι ούτε τόσο απλά, ούτε αποκλειστικά τοπικού ενδιαφέροντος. Δεν επηρεάζονται μόνο οι μεταφορές εντός των Η.Π.Α. Τουναντίον οι ειδικοί στο χώρο μας εξηγούν ότι σταδιακά φαίνεται να αλλάζει και να αναδιαμορφώνεται ο παγκόσμιος χάρτης logistics που κάποιοι φαίνεται να τον «πειράζουν» «χειρουργικά» για να τον «φέρουν στα μέτρα τους»…

Εσείς πιστεύετε ακόμη στα… «ατυχήματα»;!

ΣΑΠΦΩ Χ. ΣΑΚΚΗ

 

ΠΗΓΕΣ

https://www.barrons.com/articles/baltimore-key-bridge-collapse-maersk-ship-stock-news-29bd3caf

https://www.reuters.com/world/middle-east/freight-through-suez-canal-down-45-since-houthi-attacks-unctad-2024-01-26/

https://www.reuters.com/world/us/baltimore-bridge-port-blockade-wont-trigger-new-supply-chain-crisis-experts-say-2024-03-27/

Πείτε μας τη γνώμη σας
6Τέλειο0Καλό0Αστείο1Wow0Λυπηρό0Κακό

0 Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.