Aparna Bharadwaj: Κρυφές συνδέσεις πέρα από γεωγραφικά σύνορα και καταναλωτικά στερεότυπα!

«Έχω ζήσει κι εργαστεί σε μερικές πολύ διαφορετικές χώρες σε όλο τον κόσμο. Γεννήθηκα στην Ινδία, αλλά μεγάλωσα στο Ιράν. Ως ενήλικας, έχω περάσει 20 χρόνια από τη ζωή μου μελετώντας τους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.

Τι νιώθουν, τι πιστεύουν και πώς ενεργούν σύμφωνα με αυτές τις πεποιθήσεις, όταν αγοράζουν πράγματα. Και φυσικά, ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς μου είναι να κατανοώ πραγματικά την ποικιλομορφία που υπάρχει στον κόσμο. Αλλά ίσως λόγω της ανατροφής μου αυτό που πραγματικά με γοητεύει είναι, όταν βρίσκουμε αυτές τις κρυφές συνδέσεις, αυτές τις μυστικές ομοιότητες μεταξύ ανθρώπων εκεί που δεν τις περιμένεις!

Σήμερα θέλω να μοιραστώ λίγη από αυτή τη μαγεία μαζί σας, να σας φέρω στον κόσμο μου. Και θα πάμε να κάνουμε τους ντετέκτιβς για τους καταναλωτές του κόσμου μαζί. Μείνετε μαζί μου, γιατί νομίζω ότι υπάρχει ένα μήνυμα ελπίδας εδώ μέσα για όλους μας.

Πριν από περίπου ένα χρόνο μια ομάδα από εμάς ξεκινήσαμε να κατανοήσουμε πώς οι καταναλωτές κάνουν επιλογές σε όλο τον κόσμο. Σε αυτή τη διαδικασία αλληλεπιδράσαμε με περισσότερους από 40.000 καταναλωτές σε 18 χώρες σε όλο τον κόσμο. Τους κάναμε πολλές, πολλές ερωτήσεις σχετικά με τη νοοτροπία τους για αρχή. Έτσι λοιπόν, παίρνουμε όλα αυτά τα δεδομένα και αρχίζουμε να κάνουμε συσχετισμούς. Αρχίζουμε να κάνουμε όλες αυτές τις αναλύσεις. Και καταλήγουμε σε αυτό το είδος ανάλυσης της εγγύτητας κι ομοιότητας στις καταναλωτικές συμπεριφορές ανά την υφήλιο.

Φανταστείτε λοιπόν την έκπληξή μας όταν την πραγματικότητα βρήκαμε 90% συσχέτιση μεταξύ των Αμερικανών και των Αυστραλών. Δύο ομάδες ανθρώπων στα κυριολεκτικά απέναντι άκρα του κόσμου. Μπορείτε να το φανταστείτε; Πόσο καταπληκτικό είναι αυτό; Και αυτό είναι, παρεμπιπτόντως, μεγάλη υπόθεση, γιατί οι επιχειρήσεις, οι εταιρείες λειτουργούν, αυτοδιοικούνται, αποκλειστικά με βάση αυτά τα γεωπολιτικά clusters που διαπιστώσαμε ότι δεν υπήρχαν καν!

Τότε είπαμε, εντάξει, αν δεν λειτουργούν όλοι αυτοί οι κανόνες, πώς αντιλαμβάνεστε όλη την ποικιλομορφία που βλέπουμε γύρω μας; Πώς εντοπίζουμε μερικά μοτίβα καταναλωτικής συμπεριφοράς; Πώς τα καταλαβαίνουμε; Τότε λοιπόν αρχίσαμε να μελετάμε τη συγκεκριμένη καταναλωτική συμπεριφορά για την οποία μίλησα. Τι ψάχνετε όταν αγοράζετε ασφάλεια; Τι χρειάζεστε όταν αγοράζετε ποτά; Όταν αγοράζετε ρούχα, αυτοκίνητα, τέτοια πράγματα; Και εδώ βρήκαμε κάτι που ήταν ακόμα πιο βαθύ, νομίζω. Επιτρέψτε μου να σας δείξω.

Τι σας παρακινεί λοιπόν όταν ψάχνετε για ένα σνακ; Και όταν το διερευνήσαμε, βρήκαμε μια κρυφή σύνδεση. Διαπιστώσαμε ότι οι Ινδονήσιοι, οι Σαουδάραβες και οι καταναλωτές των ΗΑΕ τρώνε σνακ με πολύ παρόμοιους τρόπους με τους Κινέζους. Ας το σκεφτούμε λίγο. Αυτές είναι μουσουλμανικές χώρες. Πολύ διαφορετική κουλτούρα, πολύ διαφορετικό υπόβαθρο από τους Κινέζους. Και όμως επιλέγουν να καταναλώνουν σνακ με παρόμοιους τρόπους. Πόσο ωραίο είναι αυτό; Σωστά?

Και παρόμοιο πώς; Λοιπόν, πρώτα, σε όλες αυτές τις χώρες, το σνακ είναι μια στιγμή κοινωνικής απόλαυσης. Είναι κάτι που κάνετε ως ομάδα. Έτσι οι άνθρωποι τσιμπολογούν σε ομάδες, μοιράζονται τα σνακ. Συχνά αγοράζουν ένα ζεστό σνακ που προμηθεύονται από έναν μικροπωλητή. Κάποιος τους το ετοιμάζει φρέσκο. Η ποιότητα δεν είναι εγγυημένη. Είναι πολύ σημαντικό, γιατί καταναλώνουν σνακ με παρόμοιους τρόπους.

Αντίθετα, οι Αμερικανοί τσιμπολογούν πολύ διαφορετικά. Μόνοι τους. Ο καθένας ξεχωριστά. Δεν μοιράζονται τα σνακ τους. Είναι συχνά στο γραφείο τους σε πακέτο, πολύ διαφορετικό από τις υπόλοιπες χώρες.

Τώρα αναρωτιέμαι, γνωρίζουν άραγε οι Κινέζοι και οι Ινδονήσιοι ότι τσιμπολογούν σνακ με παρόμοιο τρόπο; Πολύ αμφιβάλλω. Αλλά τι όμορφο ανθρώπινο πράγμα να το ξέρεις, σωστά; Και πολύτιμο επίσης. Φανταστείτε τι μπορεί να κάνει μια κινεζική εταιρεία σνακ με αυτή τη γνώση. Πολλά, σωστά;

Τώρα θα μπορούσα να συνεχίσω με διάφορα παραδείγματα σήμερα. Αλλά αυτό το βρήκαμε ξανά και ξανά. Κατηγορία ανά κατηγορία. Ζεύγος χωρών ανά ζευγάρι χωρών. Το είδαμε αυτό σε όλα τα είδη, όπως η πολυτέλεια, τα ποτά, οι ασφάλειες. Βρήκαμε αυτές τις συνδέσεις παντού. Και δεν εννοώ τίποτα από αυτά για να υποτιμήσω την τεράστια, όμορφη ποικιλομορφία που βλέπουμε στους καταναλωτές γύρω μας. Γι’ αυτό ακριβώς οι καταναλωτές είναι μια τόσο σημαντική μελέτη για ανθρώπους σαν εμένα. Αλλά νομίζω ότι αυτό το έργο δείχνει ότι η ανθρωπότητα συνδέεται με έναν βαθύ τρόπο που ποτέ δεν είχαμε φανταστεί. Δείχνει επίσης ότι αυτές οι συνδέσεις αψηφούν τα στερεότυπα που μπορούμε να δημιουργήσουμε εσείς και εγώ ή οι επιχειρήσεις. Αυτά είναι μοτίβα εκεί που δεν τα περιμένεις. Και σε αυτές τις συνδέσεις, φυσικά, υπάρχουν εμπορικές ευκαιρίες για επαγγελματίες του μάρκετινγκ που μπορούν να αγκαλιάσουν αυτή τη διορατικότητα. Φυσικά, είναι εμπορικά πολύτιμο. Αλλά σήμερα, θέλω να πάω ένα βήμα παραπέρα, αν μου επιτρέπετε. Νομίζω ότι σε αυτές τις συνδέσεις, υπάρχει επίσης ένα μήνυμα ελπίδας για τον κόσμο.

Ζούμε σε έναν κόσμο που έχει παγκοσμιοποιηθεί για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες, και παρόλα αυτά διαλυόμαστε, διαμορφωμένοι από τη γεωπολιτική της εποχής μας. Οι χώρες ομαδοποιούνται σε μπλοκ. Οι διαχωριστικές γραμμές εμφανίζονται παντού. Δεν είμαι ειδικός στη γεωπολιτική. Είμαι απλώς ερευνήτρια του καταναλωτή. Αλλά όταν κοιτάζω αυτά τα δεδομένα και το σκέφτομαι, αν ήξεραν οι άνθρωποι ότι μοιάζουμε με τον πιο βαθύ τρόπο σε μερικές από τις πιο καθημερινές μας δραστηριότητες, στον τρόπο που πίνουμε ένα φλιτζάνι καφέ, δοκιμάζουμε ένα σνακ, δοκιμάζουμε μια νέα στολή ή κάνουμε το test drive ενός αυτοκινήτου, πόσο όμορφο θα ήταν αυτό; Ίσως αν το ξέραμε αυτό, θα μαθαίναμε επίσης να καταλαβαίνουμε και να συμπάσχουμε ο ένας τον άλλον. Είναι μια υπέροχη σκέψη να σκεφτείς ίσως με το επόμενο φλιτζάνι καφέ σου.»

ΣΑΠΦΩ Χ. ΣΑΚΚΗ

 

Πηγή

https://www.ted.com/talks/aparna_bharadwaj_hidden_connections_that_transcend_borders_and_defy_stereotypes/transcript

Πείτε μας τη γνώμη σας
5Τέλειο1Καλό0Αστείο0Wow0Λυπηρό0Κακό

0 Σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.